Konsumentverket ska granska snabblångivare efter lagändring

Publicerad: 17 september, 2018 Konsumentverket ska granska snabblångivare efter lagändring

Den 1 september kom en ny lag som är tänkt att skydda låntagare genom att göra det svårare för snabblångivare att ta ut allt för höga kostnader för sina lån. Kritiker menar nu att lagen resulterat i otydliga villkor som leder till motsatt effekt. Konsumentverket ska därför granska långivarna och se hur de sköter sig.

Sedan den 1 september omfattas snabblångivare av räntetak och kostnadstak. Det innebär att en långivare inte får ta ut för hög ränta för sina lån och kostnaden får inte vara allt för hög. Syftet är att färre personer ska bli skuldsatta.

Kritiker varnade dock för att lagändringen kunde få motsatt effekt från syftet då lagen innehåller otydliga villkor. Konsumentverket har därför fått i uppdrag att granska långivarna. Dessutom kommer man att öppna tillsynsärenden om man märker att långivarna inte följer lagen.

Sänkte räntorna men höjde andra avgifter

Kritikerna kan redan nu ha fått rätt. När lagen infördes sänkte snabblångivarna sina räntor kraftigt. Däremot valde man att höja avgifterna för lånen vilket i slutändan ändå resulterar i dyra snabblån. Både uppläggningsavgifter och aviavgifter höjdes kraftigt jämfört med tidigare.

Att sänka räntorna för att höja andra avgifter riskerar att få lånen att se billigare ut än vad de faktiskt är. Detta tillvägagångssätt är möjligt att genomföra så länge snabblåneföretagen håller sig under det kostnadstak som finns.

Info! Kostnadstaket är en gräns för hur mycket ett lån får kosta.

Höjde förmedlingsavgiften till 3 000 kronor för lån på 5 000 kronor

När lagändringen trädde i kraft införde både Kundfinans och SMS Pengar uttagsavgifter för att få in mer pengar för sina lån.

Aktören Loanstep höjde istället förmedlingsavgiften från 400 till hela 3 000 kronor för lån på endast 5 000 kronor. Kunderna hos Loanstep har däremot möjlighet att få rabatt på förmedlingsavgifterna.

Konsumentverket är kritiska till snabblåneföretagens höjda avgifter

Konsumentverket är kritiska till de höjda avgiften. Anna Hult som är jurist hos myndigheten säger till SvD att en långivare inte får höja uppläggningsavgiften utan att kunna bevisa att den motsvarar kostnaden man har för att bevilja krediten.