Fotbollsproffsets app lär barn att spara pengar

Publicerad: 18 februari, 2019 flicka som tittar i mobiltelefon i appen gimi

Sprappen Gimi tar in kapital för att utvecklas och fortsätta växa. Foto: Casezy idea och pressbild/Gimi

Den tidigare sparappen Veckopengen som numera heter Gimi tar in nästan 16 miljoner kronor i kapital för att kunna utvecklas och fortsätta växa. Lena Aplers bolag Collector Ventures står för merparten av investeringen skriver Di Digital.

Sparappen Gimi som ska utbilda ungdomar i hur de ska hantera sin privatekonomi vill fortsätta växa och utvecklas och tar nu in nästan 16 miljoner kronor i kapital. Merparten av kapitalet kommer från Lena Aplers bolag Collector Ventures skriver Di Digital.

Fotbollsproffset Philip Haglunds sparapp Gimi utbildar ungdomar i sitt sparande och hur de ska hantera sin ekonomi innan de hanterar riktiga pengar. Pengarna som är låtsaspengar är inte knutna till något konto utan ska endast illustrera och lära barn att hantera veckopengen och sätta upp sparmål.

Nytt kapital ska främja utvecklingen

Kapitalet man tar in ska täcka verksamhetens driftkostnader och möjligheten att fortsätta växa och utvecklas. Enligt Philip Haglund som är grundare och vd för bolaget vill företaget under 2019 bredda sitt utbud och därför håller man nu på med att bygga upp fler tjänster.

I framtiden vill bolaget att Gimi ska kunna hantera betalningar och mindre transaktioner med riktiga pengar. Om och när en sådan tjänst ska lanseras är han hemlighetsfull om.

Finns inga intäkter i bolaget

Sedan starten 2014 har Sparappen Gimi inte haft några intäkter då appen är gratis att använda, vilket är helt enligt bolagets plan. Enligt Philip Haglund arbetar man för att utbildningar kring hur man hanterar sin privatekonomi vara gratis för alla men speciellt för barn.

För att få in intäkter är planen istället att användarna ska betala för tillgången av de nya tjänsterna utöver de grundläggande funktionerna av Gimi. Att släppa in annonsörer är inte något som är aktuellt.

Internationell satsning

Enligt Philip Haglund är bolaget ett av de starkast växande finansbolagen i värden. Gimis användarbas har nästan en miljon registrerade personer där hälften finns i Sverige. 150 000 av användarna, är enligt tidigare uppgifter till Di Digital, aktiva varje månad.

De senaste åren har bolaget satsat på att expandera internationellt och idag finns Gimi på tio olika språk och med tio olika valutor. Kärnmarknaden är fortfarande Sverige eftersom man funnits längst på den svenska marknaden. Men Gimi växer och har nu mer än 30 000 nedladdningar på sex olika marknader.

När Handelsbanken under hösten 2018 lanserade en liknande app fick Gimi konkurrens, vilket är bra för utvecklingen. Det gör att bolaget strävar efter att ligga i framkant. Philip Haglund tycker det är bra att flera banker anpassar sina tjänster för barn då barnen stängs utanför när samhället går mot en kontantfri marknad.

Investerarna tror på det allsvenska fotbollsproffset

För att vara entreprenör i techsektorn har Philip Haglund en ovanligt bakgrund. Förutom satsningen på Gimi spelar han fotboll i allsvenskan med Uppsalalaget Sirius.

Gimi har även tidigare tagit in kapital. Sommaren 2017 sköt ägarna in 29 miljoner kronor och nu väljer man att inverstea yttelrigare. Förutom Collector Ventures är även finansmannen Harald Mix och Izettles chefsjurist Oskar Arndt också delägare i bolaget. Oskar Arndt sitter också med i styrelsen.