Klarna hjälper e-handlare med pop-up-butiker

Publicerad: 17 februari, 2020 Pop-up-butik i ett köpcentrum

Klarna och Gigstr vill hjälpa fler e-handlare att satsa på fysiska pop-up-butiker för att nå nya målgrupper. Foto: kaykhoon/Shutterstock.com

Under de senaste åren är det flera e-handlare som har valt att även satsa på fysiska butiker. Betalbolaget Klarna vill hjälpa fler e-handlare att satsa på fysiska butiker, skriver Breakit.

Daniel Wellington, Ideal of Sweden och Nakd är exempel på e-handlare som har valt att även satsa på fysiska butiker under de senaste åren. Med Klarnas affärsidé kan företag erbjuda konsumenter en digital faktura när de gör sina köp på nätet.

Men Klarnas betallösning används inte bara för näthandel, utan den har även börjat användas i fysiska butiker. En av de som använder sig av Klarna är klädjätten H&M.

Klarna och Gigstr vill erbjuda pop-up-lösningar

Klarna kommer att tillsammans med Gigstr, ett HR-techbolag, starta ett projekt där e-handelsbolag fyller butiksytor som står tomma. E-handelsbolagen kommer erbjudas pop-up-lösningar i mindre lokaler som för tillfället står tomma.

Klarnas marknadschef, Christian Cabau, har i ett pressmeddelande sagt att de vill kunna tillföra ytterligare en dimension i deras erbjudande till e-handlare i Sverige och hoppas kunna göra det tillsammans med Gigstr.

Gigstrs affärsidé är uthyrning av personal

Gigstrs affärsidé var från första början att hyra ut flexibel personal till event och pop-ups via en digital plattform. Gigstr har nu utvecklat sin affärsidé. Tillsammans med Klarna har de breddat utbudet och kan nu erbjuda e-handlare hjälp med att genomföra både event och pop-ups, inte bara i Sverige utan över hela Norden.

Samarbetets syfte är att kunna erbjuda de handlare som bara har funnits på nätet tidigare en möjlighet att på ett enkelt sätt kunna vistas på nya orter och träffa nya målgrupper genom tillfälliga events och butikslösningar.

E-handlarna kan antingen göra det själva eller tillsammans med Klarna i en så kallad co-branding.

Bra retail erbjuder konsumenterna en unik upplevelse

Gigstrs vd och grundare, Rasmus Solholm, säger att retail inte är döende, det är bara tråkig retail som är döende. Tillsammans med Klarna och deras handlare kommer man att kunna erbjuda konsumenterna unika upplevelser som ger mer än vad de kan förvänta sig, något som alltid kommer att vara relevant.