Klarna kritiska till regeringsförslag om konsumentkrediter

Publicerad: 10 juli, 2019 Kollage Klarnas entré och laptop med en hand som håller i ett betalkort

Regeringens förslag att begränsa konsumentkrediterna kommer göra det svårare för konsumenterna att e-handla på kredit. Foto: Press/Klarna och A. and I. Kruk/Shutterstock.com

Den höga skuldsättningen bland svenska hushåll har gjort att regeringen vill begränsa konsumentkrediter för e-handel. Förslaget har fått betaltjänstföretaget Klarna att gå till hård attack mot regeringen, skriver Breakit.

Regeringens nya förslag att begränsa konsumentkrediter i samband med e-handel är något som riskerar att påverka betaltjänstföretaget Klarna. Förslaget, som presenterades av finansdepartementet, kommer att göra det svårare för konsumenterna att e-handla på kredit.

Finansdepartementet skriver i ett pressmeddelande att det första betalningssättet som presenteras eller är förvalt vid e-handel vanligtvis betyder att konsumenterna tar en kredit. För att stärka skyddet mot konsumenten har finansdepartementet i en promemoria föreslagit att ett betalningsalternativ där konsumenten tar en kredit inte får presenteras först eller vara förvalt.

Förslaget är till för att skydda konsumenten

Det har blivit lättare och säkrare för konsumenter att handla på internet tack vare den snabba utvecklingen av betalningstjänster på internet. Enligt finansmarknadsminister Per Bolund innebär det risker för den enskilde, och det här förslaget stärker skyddet för konsumenten eftersom risken att ta en kredit utan att göra ett aktivt val minskar.

Förslaget har fått Klarna att rasa mot regeringen. ”Detta är inte något som staten varken bör eller ska lagstifta om”, skriver bolagets kommunikationschef Aoife Houlihan i ett blogginlägg.

Konsumentverket har tidigare kritiserat Klarnas meny

Klarna har tidigare i år fått hård kritik från Konsumentverket för deras meny som dolde direktbetalningar från konto och deras vilseledande marknadsföring av Klarnas tjänst ”Konto”. Konsumenterna upplevde att pengarna skulle dras direkt från deras bankkonto om de valde konto som betalningsalternativ, men så var inte fallet. Det ledde till att Konsumentverket fick ta emot flera anmälningar.

De presenterade betalningsalternativen är anpassade efter kunden eller produkten

Klarnas betalningsalternativ när konsumenten handlar online är anpassade efter bland annat kundens tidigare köp och vad det rör sig om för produkter. Om en sådan här lagförändring träder i kraft till nästa år, vilket finansdepartementet har föreslagit, tvingas Klarna att ändra sin tjänst.

Enligt Magnus Törnblom är hela poängen med individuellt utformade förslag att ge konsumenten en så enkel och bra köp- och kundupplevelse som möjligt. Om Klarna ska föreslå betalmetoder som konsumenten inte vill använda eller om någon annan ska bestämma vilken betallösning som ska presenteras gås köp- och kundupplevelsen förlorad.

I ett mejl till Breakit har Klarnas presschef Magnus Törnblom skrivit att de har tagit del av förslaget och att de kommer att inkomma med ett remissvar senast i september.